Transportpolitik

Danskerne skal have mulighed for at vælge den transportform, der passer deres behov bedst. Vores samfund og økonomi er afhængigt af god infrastruktur og velfungerende transport

Førerret til 17-årige uden ledsager
Siden 2017 har unge på 17 år kunne køre en bil, såfremt de havde en ledsager på passagersædet. Denne skal ifølge nuværende lovgivning, være over 30 år og have haft kørekort i hele perioden over de seneste 10 år. Under prøveperioden fra 2017 til 2019 var der i alt 88 ulykker, hvoraf en 17-årig var impliceret. Dette dækker både over de ulykker hvor den 17-årige stod for ulykken, men også de, hvor der var anden involvering. At der over en treårig periode ’kun’ var 88 ulykker med 17-årige indblandet, ud af de mange tusinde, færdselsrelaterede ulykker der sker hvert år, viser at 17-årige sagtens kan køre bil selv uden behovet for en ledsager.

At give mulighed for at 17-årige kan køre uden ledsager, vil være til meget gavn for de unge mennesker. Heriblandt særligt de, der bor uden for de store byer, hvor adgangen til offentlig transport er begrænset.

NBU foreslår derfor en ny treårig prøveperiode, med henblik på implementering af, at 17-årige må køre bil uden ledsager. Der skal dog være skærpede straffe, såfremt den 17-årige ikke overholder færdselsreglerne. Derfor skal der for 17-årige bilister, gælde skærpede krav for eksempelvis vanvidskørsel. Helt konkret skal der skal altså kun køres 50% for hurtigt, promillekørsel med promille på over 1,00 mv. De fastlagte grænseværdier skal udarbejdes af færdselspolitiet. Derudover er det allerede gældende for nye bilister, at de to første år efter erhvervet kørekort, frakendes dette med 2 klip i stedet for 3.

Afskaf brugerbetaling på danske broer for alle med bopæl i Danmark
I Danmark er der stadig brugerbetaling på Storebæltsbroen, på trods af at man har skulle betale for at krydse den de sidste 22 år.

Danmark har i forvejen verdens højeste skattetryk og det er problematisk at politikerne vil beskatte danske familier og virksomheder yderligere med brugerbetalingen for kørsel over Storebæltsbroen. I Nye Borgerliges Ungdom vil vi ikke bare fjerne brugerbetalingen på Storebæltsbroen, men også slå på tromme for at brugerbetalingen på samtlige danske broer skal afskaffes helt – for at sikre vækst og fremgang for alle landsdele i Danmark.

Ikke mere letbanebyggeri i Danmark
Aarhus, Odense og Aalborg har alle fået en letbane hvoraf København er i gang med at afsøge samme mulighed. Letbaner er dyre, larmende og utidssvarende.

I de tre byer hvor letbaneprojekterne er færdige, er der set at alle projekterne har overskredet budgettet, den fastsatte tidsrammer samt efterfølgende driftsomkostninger. I Odense har der været gener for naboerne, i forhold til støj affødt af letbanen og i Aarhus har letbanen haft svære ved at køre i forskellige vejrforhold. Dette har ført til indsættelse af togbusser i stedet. Det viser letbanens understand over for den almene bus. Nye Borgerliges Ungdom mener derfor, at Danmark ikke skal investere i yderligere letbaneprojekter.

 

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.